Standardne procedure: reparatura neobicnih elektrolita

Evo jedne ne bas toliko standardne procedure za refresh, no ponekad druge nema - neki uredjaji imaju elektrolitske kondenzatore (najcesce filterske) neuobicajenih dimenzija i konstrukcije, za koje zapravo ne postoji nikakva adekvatna zamjena. Tada treba primijeniti 'malo' drasticnije mjere.
Jedan primjer ovakve specijalne konstrukcije elektrolita, su Sansui 'Dynamic Oval Capacitor' elektroliti, koje je u originalu za Sansui radio Nichicon. Radi se o posebnoj konstrukciji gdje su zapravo dva 'paketa' elektrolita u zajednickom ovalnom kucistu. No, kako slika govori 1000 rijeci, krenimo po slikama:
Evo jednog primjerka spomenutog kondenzatora. Ovaj je jedan od 4 u pojacalu AU-919, kapaciteta 15000uF i maksimalnog radnog napona 63V. Kao sto se vidi dolazi s posebnim ovalnim obrucem za fiksiranje. Na ovom primjerku se plasticna folija na vrhu izbocila, sto bi normalno ukazivalo na pregrijavanje kondenzatora. Ovdje je tesko reci dogodilo se to ili ne, s obzirom da je folija u pitanju inace dosta termolabilna. Slicni kondenzatori su se rabili u G seriji receivera, no s drugacijom folijom:
U ovom konkretnom slucaju, kondenzator se direktno montira na plocu ispravljaca, a ujedno sluzi i kao njen drzac. Kada se skine s sasije i makne se obruc, vidi se da je konstrukcija malo drugacija, tipicno se ovdje kod okruglih elektrolita nadje tanki sloj gume i okrugli kontakti. Ovdje je u pitanju kruta plastika, a kontakti su formirani aluminijski lim oko kvadratne matice. Vidljiva je i gumena brtva koja sluzi kao 'prekotlacni osigurac' u slucaju da dodje do krive polarizacije ili druge havarije koja bi dovela do razvijanja pare ili praskavca, u kojem slucaju brtva izleti skupa s ostacima elektrolita umjesto da se razleti tijelo kondenzatora:
SLijedecim korakom pocinjemo 'kirurski zahvat' - najprije se pazljivo zareze termobuzir koji stiti aluminijsko tijelo, pazeci da se ne zadere po aluminiju, i nakon toga se buzir oguli s tijela:
Kad se buzir makne, dobije se goli kondenzator, ostaci buzira i vec spomenuta folija koja zatvara gornju plohu aluminijskog kucista. Nju drzi samo termobuzir:
Slijedeci korak je onaj od kojeg vise zapravo nema povratka s obzirom da nakon njega ne mozemo nazad sastaviti elektrolit u stanje prije. Ostrim odvijacem ili dlijetom treba podici rub aluminijskog lima koji je savinut (majstori bi rekli zapertlan) preko gumene brtve koja se nalazi oko ruba plasticnog dna s kontaktima:
Nakon nekoliko krugova debljim odvijacem, pazeci da se ne saviju kontakti ili osteti plastika, cijeli rub je podignut. Proceduru treba ponavljati dok se ne napravi raspor dovoljno velik da se u njega uguraju npr. plosnata klijesta:
Spomenutim manjim plosnatim ili poluokruglim klijestima se u par krugova lim kucista savije posve paralelno sa stranicama, tako da strsi prema gore. Tko misli ovo raditi vise puta, preporuca se da kupi neke jeftinjak manje kombinirke i modificira im celjusti tako da ih blago zakrivi, da ne rastezu previse lim kucista po zakrivljenim dijelovima:
Kad se lim posve podigne, dovoljno je pazljivo povuci za jedan od kontakata i kondenzator se otvara. OPREZ - preporucljivo je raditi u rukavicama s obzirom da otopina elektrolita unutra nagriza. Nije jaka, ali nije ni bezazlena. Dobra ventilazija takodjer nije na odmet:
Jedan primjer ovakve specijalne konstrukcije elektrolita, su Sansui 'Dynamic Oval Capacitor' elektroliti, koje je u originalu za Sansui radio Nichicon. Radi se o posebnoj konstrukciji gdje su zapravo dva 'paketa' elektrolita u zajednickom ovalnom kucistu. No, kako slika govori 1000 rijeci, krenimo po slikama:
Evo jednog primjerka spomenutog kondenzatora. Ovaj je jedan od 4 u pojacalu AU-919, kapaciteta 15000uF i maksimalnog radnog napona 63V. Kao sto se vidi dolazi s posebnim ovalnim obrucem za fiksiranje. Na ovom primjerku se plasticna folija na vrhu izbocila, sto bi normalno ukazivalo na pregrijavanje kondenzatora. Ovdje je tesko reci dogodilo se to ili ne, s obzirom da je folija u pitanju inace dosta termolabilna. Slicni kondenzatori su se rabili u G seriji receivera, no s drugacijom folijom:
U ovom konkretnom slucaju, kondenzator se direktno montira na plocu ispravljaca, a ujedno sluzi i kao njen drzac. Kada se skine s sasije i makne se obruc, vidi se da je konstrukcija malo drugacija, tipicno se ovdje kod okruglih elektrolita nadje tanki sloj gume i okrugli kontakti. Ovdje je u pitanju kruta plastika, a kontakti su formirani aluminijski lim oko kvadratne matice. Vidljiva je i gumena brtva koja sluzi kao 'prekotlacni osigurac' u slucaju da dodje do krive polarizacije ili druge havarije koja bi dovela do razvijanja pare ili praskavca, u kojem slucaju brtva izleti skupa s ostacima elektrolita umjesto da se razleti tijelo kondenzatora:
SLijedecim korakom pocinjemo 'kirurski zahvat' - najprije se pazljivo zareze termobuzir koji stiti aluminijsko tijelo, pazeci da se ne zadere po aluminiju, i nakon toga se buzir oguli s tijela:
Kad se buzir makne, dobije se goli kondenzator, ostaci buzira i vec spomenuta folija koja zatvara gornju plohu aluminijskog kucista. Nju drzi samo termobuzir:
Slijedeci korak je onaj od kojeg vise zapravo nema povratka s obzirom da nakon njega ne mozemo nazad sastaviti elektrolit u stanje prije. Ostrim odvijacem ili dlijetom treba podici rub aluminijskog lima koji je savinut (majstori bi rekli zapertlan) preko gumene brtve koja se nalazi oko ruba plasticnog dna s kontaktima:
Nakon nekoliko krugova debljim odvijacem, pazeci da se ne saviju kontakti ili osteti plastika, cijeli rub je podignut. Proceduru treba ponavljati dok se ne napravi raspor dovoljno velik da se u njega uguraju npr. plosnata klijesta:
Spomenutim manjim plosnatim ili poluokruglim klijestima se u par krugova lim kucista savije posve paralelno sa stranicama, tako da strsi prema gore. Tko misli ovo raditi vise puta, preporuca se da kupi neke jeftinjak manje kombinirke i modificira im celjusti tako da ih blago zakrivi, da ne rastezu previse lim kucista po zakrivljenim dijelovima:
Kad se lim posve podigne, dovoljno je pazljivo povuci za jedan od kontakata i kondenzator se otvara. OPREZ - preporucljivo je raditi u rukavicama s obzirom da otopina elektrolita unutra nagriza. Nije jaka, ali nije ni bezazlena. Dobra ventilazija takodjer nije na odmet: