POSTIMPLEMENTACIJKI IZVJEŠTAJ
Nekakvom odokativnom procjenom, rekao bi da prođe evo pola godine od kada su Bose subovi došli u kombinaciju sa line arrayom, tu su još uvijek i nemam ih namjeru skoro mijenjati. To je dobar znak da je rješenje koliko toliko prihvatljivo. Tip bassa je lako prepoznati, no meni je dovoljno zabavan i u pravilu guštam u slušanju glazbe, naročito u sitne noćne sate kada imam čitav spektar na raspolaganju uz tek pola watta. Žao mi je što tema nije ponukala druge samograditelje da u većoj mjeri isprobaju line array, zicer je ipak zicer, držati se u „struji“ a ne van nje siguran je dobitak, ne veliki ali je ipak dobitak, pa tako razumijem relativan konzervatizam kada je odbair koncepta zvučnika u pitanju. Tu je i finacijki dio varijable, nije jeftino nabavljati hrpetine malih ili većih zvučnika, uz neizvjestan krajnji rezultat. No ako u ikome tinja i najmanja želja da to proba, evo neka moje dobro iskustvo bude jezičak na vagi koji će odlučiti u korist ulaska u ovakav ili sličan projekt, jamčim dobru zabavu kroz sam projekt a i poslije njega u samom slušanju glazbe. Materija je široka, ja sam samo zagrebao po površini. Određeni minimumi se trebaju poštovati, prvenstveno tu mislim na odabir podesnih drivera, a ostalo će doći na svoje kroz period ugađanja svega.
Proteklih par mjeseci prošlo je kroz „lab“ dosta prijatelja i poznanika, bilo je slučajnih ali i ciljanih tj. naručenih prezentacija i kada bi morao u jednoj rečenici definirati feedback od njih to ne bi bilo jednostavno tj. moguće ali najbilže bi bilo: ili se sviđa ili se ne sviđa. Zapravo sve ovisi koliko je ko kontaminiran nekom od postojećih topologija zvučnika i pratećeg zvuka koji reproduciraju, te na što su se u biti naviknuli. Ako zaobiđem eksteremni slučaj koji isto niti nije htio poslušati jer ovaj koncept smatra ekskluzivnim pravom samo u profi audio tehnike, ostaka bi se mogao podjeliti u dvije skupine tj. na:
A:) one kojima je sve to zapravo bez veze
B.) one koji su istinski pozitivno iznenađeni načinom reprodukcije
U skupinu A ulaze uglavnom konzumenti konzumentske HiFi priče, koji svoj dobro poznat zvuk žele čuti svugdje ali to naravno nije moguće. Koncept line arraya, pa posljedično i zvuk, toliko se razlikuje od mainsterama da je to jednostavno neprihvatljivo za njih, nema tu očekivane zvučne slike i oblika stagea, nema tu kicka, nema tu očekivanog načina reprodukcije vokala, čudan fokus... itd i itd... Ja skupinu A u potpunosti razumijem i ne želim ih uvjeravati u bilo što drugo što se na bilo koji način kosi sa njihovim uvjerenjima o tome kakav zvuk mora biti da bi dobio epitet hifi. Demokratski prihvaćam da im to jednostavno nije to. Smiješno mi je što zbog obzirnosti prema meni često neće kažu direktno da im se to u potpunosti ne ne sviđa.. pa im često i nabrojim samo ono za što znam da im se ne sviđa… a to je upravo razlika u reprodukciji koja postoji između konvencionalnog i onoga što daje line array.
U skupinu B spadaju uglavnom samograditelji sa različitim iskustvom u izradi zvučnih kutija različitih topologija koji nemaju nekakva ograničenja u smislu „samo ono što sam sam napravio svira“, glazbenici, zatim audiofilski polulaici (oni koji vole hifu ali im to nije njbitnije u životu kao nama), potpuni laici, žene….. Ovo je znači jedna grupa manje ili potpuno nekontaminiranih komercijalnim da ne kažem konvencionalnim. Jedna od izjava kolege nakon kratke prezentacije koju ću navesti je „mislio sam da sam do sada čuo hi-fi, no sada znam u kakvoj sam zabludi bio“ (naravno u pozitivnom smislu za line arraye).
B skupina je u pravilu bila iznimno pozitivno iznenađena onim što bi čuli, što bi vrlo vješto usmeno i objasnili, a to bi u pravilu bio „efekt“ koji donosi line array. Za dobar dio od njih mogli bi reći da nemaju hi-fi iskustva, no za mene je to ipak najvažnija porata.
E sada budite pametni i dajte nekakav zajednički zaključak u smislu šta je to točno line array u svjetu kućnog hifija i kako točno radi line array u kućnim uvjetima. Jednostavno to je nemoguća misija, pa bi ja skratio na ponavljam .. "ili ti se sviđa ili ne". Nekome je to kraj priče u zvuku, a nekomu tek dva zvučnika koja se čuju da rade. Zbilja neobična iskustva, trebao sam voditi dnevnik svih komentara.
Gdje sam tu ja, pa sve što bi rekao pozitivno može se smatrati subjektivnim, no da li sam osobno zadovoljan? .. jesam jer me zvuk zabavlja do maksimuma. Da li ću tu ostati?… hoću. Čak su i ESL-i koje radim zapravo nekakav izdanak linearraya i efekta usnopljavanja zvuka iz bezbrojnog broja točaka koje isijavaju zvuk na mylar membrani. Vjerujem da će ista priča biti i sa ESL-ima (ako prorade naravno
), iskreno se nadam da će puno elemenata line array zvuka biti prisutno i u ESL-ima.