Postao/la elvis » 09 vel 2014, 16:16
Vrijeme je za nekakve prolazne zaključke. Isti će se vremenom vjerojatno korigirati, no probati ću nabrojati par ključnih momenata:
- 1500 V visokog napona (bias) za membranu koja treba odraditi srednje i visoke, i dobro ući u bass-midle područje itekako je dovoljno. Vidim da se često ide i na vrijednosti do 2500V, no to po meni koliko sam shvatio u praktičnom primjeru nema smisla. Sa 2500V dolazi pod znak pitanja spacer od samo 1,5 mm, te se komplicira dio priče oko izolacija- Znači 1500V je dovoljno
- statori - moraju biti što bolje izolirani, to je priča za sebe. Kako to što bolje napraviti, plastifikacijom, farbanjem, tefloniziranjem, ne znam, no bilo bi idealno da je izolacija apsolutna, no kako je to nemoguće, treba odabrati dobru boju i dobro ofarbati iste (trafo lak?)
- perforacija statora... na netu se često vidi sugestija da perforacija treba biti 50 do 60 %, no mišljenja sam da je 33 do 34% sasvim dovoljno, te da nemogćnost nabavke boljeg postotka perforacije ne mora biti razlog zbog kojeg se ne bi ušlo u projekkt.
- rubovi statora - rezanjem perforiranog lima na rubovima se dobijaju prilično špicasti krajevi, plodno tlo za izboje, znači taj dio bi trebalo što bolje izolirati. Umjesto 19mm široke 3M trake treba kupiti 25 mm i pri lijepljenu trake (spaceri) jedno 1 cm ostaviti slobodno i na kraju isto samo (pre) saviti na drugu starnu statora. To će efikasno riješiti problem izboja stator-stator na tim rubnim kritičnim djelovima
- izboj kroz membranu - kada se riješi problem izboja stator - stator na rubovima, izboji se presele kroz samo mylar membranu. Izboji se događaju pri jačim audio signalima, i svaki izboj probije membranu (mala rupa zataljena na rubovima, membrana ostaje čitava, ne raspara se). Izboji se događaju između dva ruba perforacije na prednjemi zadnjem statoru. Ovo se može spriječiti izoliranjem statora i to smatram jednom od najvažnijih budućih tema u nastavku priče
- stepup transformacija - po meni za srednje i visoke dovoljno je 1:50, s tim da se statori moraju dobro izolirati. Ko stavi 1:100, dobija efiksanost, ali izolacija statora mora biti junačka !
Veličine modula - uglavnom držati se preporuka na DIY uputama za ESL, mislim da je sve pogođeno.
- Elvadim koji se otapa u alkoholu - da otapa se, ali u "kuhinjskim" uvjetima to je po meni oko 80 dana uz miješanje i zagrijavanje na 60 stupneva prosječno 3 sata dnevno.. inače evadim u alkoholu bez miješanja i bez grijanja uopće se ne topi. (napomena: to sve vrijedi za elvadim nabavljen preko e-baya)
- da li je HV (bias) napon opasan tj. da li "boli".. taj zapravo samo "pecka" i ništa bitno ne boli, problem je kada u punoj snazi reprodukcije dodirneš oba statora koja nisu izolirana bojom, tada te pošteno protrese. ovo ne napraviš namjerno naravno... pričam iz iskustva, nije ugodno
- grafit - u biti najčešće se spominje kao opcija za konduktivni sloj na membrani, ali i najviše se osporava zbog niskog otpora. Ja sam malo pretjerao sa utrljavanjem i na jedna inch sam dobio 100Koma, daleko ispod preporuka. No bez obzira na to elektrostat radi, izobličenja na uho nisu čujna, pa ni u bass tj. bass midle području. Ostaje otvoreno pitanje kako nanijeti grafit sa puno većim površinskim otporom, ili čime ga skinuti da površinski otpor postane veći. Sloj je zbilja malen, praktično nevidljiv, no provodi junački. Znači tema za daljnje istraživanje. Priča oko drugih konduktivnih sredstava me gotovo iše ne zanima, ili grafit ilinarudžba Licron spreja. ovo drugo je vrlo izvjesno, no nije previše u DIY štihu, al viša sila što je tu je.
- mylar 6-mikronski pokazao se odličan, postoje verzije zod 3 i 12, no gotovo sam siguran da je 6u podesan baš za sve module kako za visoke tako za srednje a bome i basseve. Znači nabaviti 6u i to je to
- razvlačenje mylara - prilično mistificirana stvar na netu, no to je još najjednostavniji dio projeta. Malo se treba potruditi oko razvlakača, tlaka je to znam, no kasnije se rugaš, u biti za 15 minura razvučeš i zaljepiš istu na stator i čudiš se da je već gotovo.
- mylar se dobro doteže sa vrućm zrakom, značim preporučam zgrijavanje nakon lijepljenja na statore (a možda dodatno i nakon nanosa grafita), dovoljno je do 80 stupnjeva. Membrana će se fino dodatno zategnuti,sve će biti kao staklo.
- mylar sam po dužini rastezao sa sliom od 20 kg (dužina 110 cm i širina 40 cm), a bočno sam samo izravnavao valovitost. Pokazalo se odličnim u testu. Bočna "natezanja" membrane u cilju izravnjavanja valovitosti sa kilo vagom (radi kontrole sile natezanja) nemaju po meni nikakva smisla.
- stepup trafo - ne mora biti audio trafo. Može se kombinirati sa raznim trafoima kako je to često opisano na netu, to zbilja radi odlično. Ovo je također prostor za daljnaj unapređenja, no za prvu i drugu ruku, par trafoa (220V na 6V ili 9V) rješava problem glatko.
Toliko za sada, ovo je dio koji će se vremenom filtrirati i dodatno precizirati...