tom_hifi je napisao/la:Da, može se naći, no SCPH-1002 je najbolja serija za twekanje, najbolji materijali se koristili, čipovi itd.
Može pomoć itko u vezi napajanja?
Hvala!!
Edit, maknuo sam prethodni post i odgovo s obzirom da je bila moja greska, izgleda da nisam refreshao stranicu pa nisam vidio post s PSUD-om.
Uglavnom:
I dalje stoji opaska iz PM-a, da je ovo slicno kao da pokusavamo u motor staviti bolje svjecice kroz auspuh. Glavni problem ovdje je misteriozni napon 'za chipove' kojih ima cijela hrpa a samo jedan vrlo mali dio sluzi za reprodukciju audio-signala.
Zamjena originalnog PSU-a se dakle svodi na zamjenu efikasnog switchera puno neefikasnijim linearnim stabilizatorom u nadi da ce kvaliteta izvora poboljsati reprodukciju audio signala, smanjenjem smetnji na relevantnim linijama napajanja, kao i smanjenjem/razlicitim elektromagnetskim smetnjama koje generira switcher u odnosu na klasicni ispravljac. Jedan moj starij ikolega je tom pristupu znao dati na zalost prilicno pristajuce ime: shifra 'drek za govno'. Razlog tome je sto se izvor napajanja tretira kao bitan izvor smetnji, dok se posve zanemaruje cinjenica da isto digitalno napajanje dijeli hrpa chipova koja ukljucuje video dijelove, procesor, memorije i sl, koji su itekakav izvor smetnji. Pravi bi pristup bio pokusati prouciti service manula za PS1 i vidjeti kako je izvedena distribucja napajanja na ploci, mogao bi se u zivot kladiti da se tu stosta jos da izvuci. Naime, lokalna regulacija i filtriranje su obavezni i treba ih pronaci na ploci. Nakon toga bi se i sam switcher mogao pomno pogledati i prouciti moze li se povecati kvaliteta napona iz njega, sto se kladim da j emoguce i to relativno jednostavnim zahvatima. Inace, Sony za razliku od mnogih firmi ne stedi na ovim stvarima, sto se moze i vidjeti po velicini switchera i kolicini dijelova za filtriranje smetnji, a kad se tice ispravnog vodjenja strujnih petlji i masa, jos nisam vidio niti jedan njihov proizvod, makar bio jeftinjak, na kojem to nije odradjeno vrhunski.
No dobro, zanemarimo sve to... jedna analiza na cisto teorijskoj razini, koja nek posluzi za smjernice kako konstruirati kvalitetni linearni ispravljac za PS1.
1) OSNOVNO - NIKAD, NIKAD i jos jednom NIKAD ne izostavljati napajanja ukoliko niste apsolutno i do kraja sigurni sto ona radi i koje su toga poslijedice. Kod uredjaja s vise napajanja korektno sekvenciranje pojave napona na pojedinim napajanjima moze biti pitanje zivota i smrti uredjaja. Konkretno, sklopovi, pogotovo digitalni, ne podnose pojavu ulaznih napona prije pojave napona napajanja za relevantni sklop. Neki se tu benigno ponasaju, i sve profje OK, drugi se zaglave, a treci se znaju i razletjeti, i to ne izlazkom bijelog dima nego plamenih kugli - doslovno. OPREZ - izbacivanje jednog napajanja i provjera s rezultatom 'gle, radi' NIJE dovoljno dobar test. Stvar se moze ukljuciti 100 puta a zadimiti 101. puta. Ovo na zalost govorim iz iskustva.
2) Niski naponi napajanja zahtijevaju posebnu paznju radi potencijala pozamasnih gubitaka pri regulaciji. Primjerice, LM317 zahtijeva pad napona od cca 2.2V na sebi pri struji od 1A da bi regulirao kako spada. Ako je izlazni napon 3.6V, to znaci da minimalni ulazni napon mora biti u SVIM uvjetima barem 5.8V, sto znaci da se racuna s najvecim opterecenjem plus stupanj sigurnosti, najmanjim naponom mreze, tolerancijama otpornika maksimalno u plus, kondenzatora u minus.
I kad je to sve zadovoljeno, ostaj jedna bitna cinjenica: ako uredjaj trosi 500mA na 3.6V, to znaci da mu je potrosnja iz tog napajanja 1.8W. Pri tome, na regulatoru je NAJMANJE 2.2V a kroz njega tece istih 500mA, dakle regulator u toplinu pretvori NAJMANJE 1.1W. U slucaju najveceg napona mreze, lako moze ispasti da regulator pretvori u toplinu jednako toliko energije kao i cijeli uredjaj - dakle efikasnot mu je oko 50%. Kada tome dodamo padove napona na namotima, diodama, otporima i sl, ta efikasnost pada nevjerojatnom brzinom i cesto iznosi ispod 20%. Drugim rijecima, za 1.8W korisne snage, realno je racunati s 4x vise topline iz regulatora nego sto iznosi korisna snaga - ovdje bi to bilo 7.2W. Ne izgleda puno, ali u odnosu na efikasnost switchera, to je prava katastrofa. Klasicni switcheri za niske napone isto nisu neko cvijece, no realno je ocekivati efikasnosti reda 60-70%, dakle gubici su oko 1W, 'samo' 7 puta manji.
Ipak, u cijeloj prici postoji jedna olakotna okolnost, a to je prakticno konstantna potrosnja struje. Iako bi ovdje posao savim lijepo odradio i serijski regulator, alternativa koja moze dati cak i bolje rezultate je shunt regulacija sa strujnim izvorom. Naravno, ovdje ce nam trebati nesto ipak sofisticiranije od JFET-a s obzirom na vecu struju, ali niti to nije neki veliki problem. Shunt regulator radi vrlo velikog dinamickog otpora strujnog izvora koji je u seriji s napajanjem, ne zahtijeva puno posla oko predfiltriranja RCRC clanovima, stovise, sasvim je dovoljan jedan RC ciji je R djelomicno sadrzan u unutrasnjem otporu namotaja trafoa. Upotrebom sekundara s srednjim izvodom i dvostruke schottky diode moze se dodatno smanjiti gubitak napona iz sekundara prema filtriranju na jedan pad napona diode, umjesto na dva koliko imamo s grecom. Filter kond za ovako mali napon treba biti prilicno velik cak i za tu struju - 10000uF pa i vise. Shunt regulacija ima jos jednu prednost, a to je da spajanje velikih vrijednosti kapaciteta u paralelu s takvim napajanjem nije problem za razliku od vecine serijskih regulatora. Buduci da isto napajanje dijeli mnostvo raznih chipova, njihovo medjudjelovanje se izmedju ostalog umanjuje smanjenjem impedancije shunt izvora, pri cemu su velike vrijednosti kapaciteta itekako pozeljne.
Zakljucak:
- minimizirati uticaj ispravljanja i prenosa smetnji iz drugih sekundara. U slucaju da je struja potrosnje konstanta, razmisliti o uporabi shunt regulatora kako bi se smanjili gubici na RC ili LC filtriranju, koje je uvijek neefikasno na malim naponima i velikim strujama.
- optimizirati napon sekundarnog namotaja za ispravljac za 3.6V. Razmisliti o upotrebi sekundara sa srednjim izvodom i ispravljanju s duplom schottky diodom (nekoliko ih je u svakom PC ispravljacu).
- optimizirati otpore u RC(RC) filtriranju, ako je ono tako izvedeno, kako bi se umanjili gubici
- odabrati chip za regulaciju koji ima manji potrebni minimalni pad napona (tzv. dropout voltage), tipa LT108x, ako se koristi serijski regulator
- ako postoji dodatni izlazni filter iza regulatora, serijski otpor treba minimizirati i pad napona na njemu uracunati pri izracunu izlaznog napona regulatora. Ovdje su u povoljnijoj poziciji shunt regulatori koje ne zahtijevaju nikakav dodatni serijski otpor radi garancije stabilnosti.
3) Naponi koji sluze za rad kojekakvih elektromehanickih komponenti ne zasluzuju ni izdaleka toliko paznje kod filtriranja kao oni naponi koji se koriste kao izvor napajanja komponenti za obradu signala. Prvenstveni zadatak izvora napajanja za motore i sl. je da se rad tih motora ne 'osjeti' u preostalim izvorima. Ovdje je teoretski sasvim dovoljna regulacija napajanja, a cak ni ona ne mora biti ultrakvalitetna kad se tice tocnosti napona, koliko se mora uspjesno opirati smetnjama u vidu fluktuacija opterecenja. U ovoj disciplini su linearni regulatori u pravilu puno bolji od klasicnih switchera, cak i kad su vrlo jednostavno izvedeni. U slucaju PS1, nekakav LM317 (ili jos bolje LT108x ekvivalent) ce sasvim dobro odraditi posao. Ono so sto ostaje kao problem su varijacije struje opterecenja koje se vide i sa ulazne strane regulatora, pa tako i kroz trafo prema drugim namotima.
Logika nalaze da bi ovdje dobro radio shunt regulator, s obzirom da je struja iz ispravljaca prema njemu konstantna. Medjutim, varijabilnost struje potrosnje znaci da je potencijalni gubitak u vidu topline kod takvog regulatora pozamasan - i anravno, najveci, kad PS1 ne radi nista. Ako pretpostavimo da je shunt izveden pomocu strujnog izvora i elementa s konstantnim naponom, tada ce uz, primjerice, 10V ulazni napon u regulator, sam regulator u stanju mirovanja morati 'pojesti' sve sto bi inace potrosio PS1, ako pretpostavimo da je maksimalna struja 1A, to ce biti 10W. Tokom rada, gubitak pada na cca 2W. Prednost ovog pristupa je sto se ne zahtijeva bog zna kakvo pred-filtriranje, dobro dimenzioniran otpor sekundara trafoa, diode i filter i to je to. Mana - kad sve stane, treba se rijesiti topline. Radi toga ne preostaje drugo nego raditi s klasicnim serijskim regulatorom. Pri tome treba dobro pregledati kako je izvedeno spajanje masa na originalnom switcheru - multiple zice za masu nisu tamo slucajno.
Zakljucak:
- Buduci da se radi o izvoru koji ima velike varijacije struje potrosnje, najefikasnija shema regulacije je serijski regulator. Medjutim, varijacije se prenose na ispravljac i filter prije regulatora, pa tako i na ostale namotaje trafoa, dakle vise treba poraditi na ulaznom filtriranju i/ili odabrati ispravno ostale regulatore.
- Optimizacija sekundarnog namota je manje kriticna jer je izlazni napon visi, i padovi napona na serijskim elementima su u odnosu na njega relativno manji, cime su manji i gubici.
- Filtriranje audio i VF komponenti je glavni zadatak ulaznog filtera, on u ovom slucaju djeluje kao dodatno gusenje od smetnji trosila. Istovremeno, idealno filtriranje napona na ulazu regulatora NIJE potrebno,a cak niti pozeljno - mogu se koristiti manji elektroliti i namjerno dozvoliti povecanje valovitosti i pad napona pri vecim opterecenjima, kako bi se u tim slucajevima smanjili gubici na regulatoru.
- Ako se koristi shunt regulator za 3.6V nije potrebno stavljati RCRC filtriranje, jedan stupanj je dovoljan, pro cemu se dio R-a nalazi u otporu sekundarnog namota.
- dodatni izlazni filter iza regulatora je pozeljan jer daje 'buffer' za nagla opterecenja tipa start motora. Pad napona na serijskom otporu je lakse optimizirati jer se ne zahtijeva savrsena stabilnost napona napajanja - +-0.3-0.5V ne pravi neku razliku ali daje dovoljno veliki serijski otpor da se iza njega moze bez problema staviti i 10000uF rezervoar, a da serijski regulator i dalje ostane stabilan.
- iste metode povecanja efikasnosti (namot sa srednjim izvodom, schottky diode) se i ovdje mogu koristiti za smanjenje gubitaka, no oni su manje kriticni radi viseg napona.